Skåne, matdestinationen
Uppdrag: Att skapa en global kommunikationsstrategi med positionering av Skåne som mat- och dryckesdestination. Positioneringen skulle hänga ihop med nationella kommunikationsstrategin, den globala positioneringen för Sverige som matdestination, och tydliggöra Skånes roll i denna. Strategin skulle därefter vara plattformen för all kommunikation kring mat och dryck i samband med marknadsföringen av Skåne och användas som verktyg i den internationella marknadsföringen i samarbete med VisitSweden. Visionen och kommunikationsstrategin för Skåne som mat- och dryckesdestination skulle dessutom gå hand i hand med varumärket Skåne, Sverige (Visit Swedens) och Tourism in Skånes vision och sätt att kommunicera.
Metod: Vid workshops tillsammans med Visit Sweden, Tourism in Skåne och nyckelpersoner och intressenter sattes grunden till en Varumärkesstrategi: Skånes framtida position som mat- och dryckesdestination i Sverige för internationell marknadsföring med Positionering, huvudbudskap och målgruppsdefinition.
Resultatet: Varumärkesplattform förpackad digitalt och som skrift, med en tydlig vision för kommunikationen
• Argument (fakta/bevis som stödjer positioneringen)
• Definition av målgruppen. T ex globala foodies, och matintresserade resenärer.
• Kommunikationsstrategi med huvudbudskap och delbudskap specifikt för Skåne.
• Visuell strategi, gestaltning och bildmanér.