brosarpsbackar_1305_0080.jpeg
 
 

Skåne, matdestinationen

Uppdrag: Att skapa en global kommunikationsstrategi med positionering av Skåne som mat- och dryckesdestination. Positioneringen skulle hänga ihop med nationella kommunikationsstrategin, den globala positioneringen för Sverige som matdestination, och tydliggöra Skånes roll i denna. Strategin skulle därefter vara plattformen för all kommunikation kring mat och dryck i samband med marknadsföringen av Skåne och användas som verktyg i den internationella marknadsföringen i samarbete med VisitSweden. Visionen och kommunikationsstrategin för Skåne som mat- och dryckesdestination skulle dessutom gå hand i hand med varumärket Skåne, Sverige (Visit Swedens) och Tourism in Skånes vision och sätt att kommunicera.

Metod: Vid workshops tillsammans med Visit Sweden, Tourism in Skåne och nyckelpersoner och intressenter sattes grunden till en Varumärkesstrategi: Skånes framtida position som mat- och dryckesdestination i Sverige för internationell marknadsföring med Positionering, huvudbudskap och målgruppsdefinition.

Resultatet: Varumärkesplattform förpackad digitalt och som skrift, med en tydlig vision för kommunikationen 

• Argument (fakta/bevis som stödjer positioneringen) 

• Definition av målgruppen. T ex globala foodies, och matintresserade resenärer.

• Kommunikationsstrategi med huvudbudskap och delbudskap specifikt för Skåne.

• Visuell strategi, gestaltning och bildmanér.

 
skåne.jpg